فن بیان (سخنرانی)

فن بیان (سخنرانی)

فنون سخنرانی موفق

اگر شما هم جز کسایی هستید که همیشه از سخنرانی فراری هستید، این متن برای شماست! با کمک این ترفند‌ها و کمی تمرین می‌توانید جزو بهترین ارائه دهندگان یا سخنوران بشوید...

١) این را قبول کنید که همواره کمی ترس و عصبانیت همراه شماست.
این اصل خیلی مهمی در انجام یک پرزنت است. بهتر است خودتان به حضار بگویید که کمی ترس دارید تا این که خود حضار این را کشف کنند. در این صورت دیگر لازم نیست استرس و ترس خود را بپوشانید و با این کار بار سنگینی از روی‌تان برداشته می‌شود. شما می‌توانید این مطلب که کمی استرس و ترس دارید را به صورت یک جوک به حضار بگویید مثلا بگویید که "تا یک ساعت پیش فقط من و خدا می‌دونستیم که من درباره چی می‌خواهم صحبت کنم؛ ولی حالا فقط خدا می‌داند چی می‌خواستم بگم!!"
٢) بازنگری به حضار.
حالا که قبول کردید هرکسی در زمان ارائه دادن کمی ترس وعصبانیت دارد، نوبت بازنگری و نگاهی دیگر به حضار است. یعنی به جای این که آنها را افرادی هستند که می‌خواهند پرزنت شما را ارزیابی کنند آنها را افرادی در نظر بگیرید که می‌خواهند بعد از شما آنها هم ارائه داشته باشند. پس طبق اصل ١ آنها هم کمی ترس و استرس خواهند داشت، پس دلیلی ندارد که شما هم عصبانیت نداشته باشید. یک دید دیگر به حضار این است که آنها را به عنوان دوستانی در نظر بگیرید که مثلا ١٠ سال پیش ملاقات‌شان کرده‌اید. به این طریق شما می‌توانید یک ارتباط چشمی (Eye Contact) عالی با مخاطبین‌تان داشته باشید. به این علت که شما در این فکر خواهید بود که به چشم‌ها و صورت حضار نگاه کنید و پیش خودتان فکر کنین که آنها را قبلا کجا دیدید. در بعضی کتاب‌ها گفته می‌شود که فکر کنید کسی اطراف‌تان نیست و شما تنها هستید، ولی پنداشتن چنین حالتی در حالی که شما می‌دانید سالن پر از افراد مختلف و نا آشناست، کار کمی مشکل می‌شود. پس بهتر است یکی از دو حالت بالا را در نظر بگیرید.
٣) کمک گرفتن از رسانه‌های تصویری.
بیشتر افراد از سخنرانی می‌ترسند زیرا می‌دانند که افراد زیادی دارند آنها را می‌بینند. پس بهترین کار در این حالت این است که نگاه آنها را از خودتان دور کنید. به چه صورت؟ نظرتان راجع به استفاده از "پاور پوینت" یا پخش کردن تعدادی کاغذ بین حضار چیست؟! نصف بیشتر زمانی که شما دارید سخنرانی می‌گنید نگاه حضار به شما نیست و شما می‌توانید با خیال راحت کارتان را دنبال کنید و هر وقت دیدید که کسی نگاهش به شماست، فورا کسی را پیدا کنید که حواسش به اسلاید‌ها و یا کاغذ‌های شماست.
٤) عمدا اشتباه کنید.
برای مثال وقتی که به طور عمدی کاغذ متن سخنرانی‌تان از دست‌تان به زمین می‌افتد، هنگام برداشتنش از روی زمین بگویید که از اینجا به بعد ارائه من گیج کننده‌تر می‌شود. این باعث می‌شود که حضار کمی بخندند و این باعث جذاب‌تر شدن بیشتر ارائه شما می‌شود و مسلما می‌تواند روی رای داورها هم تاثیر بگذارد.
مثلا یک بار یکی از دوستانم ارائه‌ای در باره "جوشکاری زیر آب" داشت و جزو معایب این روش، خورده شدن توسط کوسه را ذکر کرده بود! مطمئن هستم بعد از ابن عمل و دریافت این نکته که حواس شنودگان با شماست، با اعتماد به نفس بیشتری به کارتان ادامه می‌دهید.
٥) فقط برای یک نفر نطق کنید.
یکی دیگر از عواملی که باعث ترس ارائه دهنده می‌شود، شلوغی سالن است. این که تعداد زیادی آدم ساکت آنجا نشستند و منتظر نطق شما هستند، پس بهترین کار در این جور مواقع این است که روی صحبت‌تان فقط به یک نفر باشد و بقیه اصلا توجهی به سخنرانی شما ندارد. هر چند لحظه هم این شخص را عوض کنید و روی شخص دیگری تمرکز کنید.
٦) تائیرگذاری با نظرات شخصی
فقط سعی نکنید روی موضوع خاصی تمرکز کنید. سعی کنید نظرات خودتان را هم در آن موضوع ارائه بدهید. الیته این نظرات‌تان را باید از قبل آماده کرده باشید. مسلما کسانی که آنجا هستند فقط نمی‌خواهند مطالب گردآوری شده شما را راجع به یک موضوع بدانند و به شنیدن نظرات شخصی شما هم مشتاق‌اند وگر نه به جلسه شما نمی‌آمدند.
٧) تمرین، تکرار و آزمایش
هرکسی با توجه به خلق و خو و خصوصیات فردی‌اش، می‌تواند یه نوعی استرس و ترس خودش را کاهش بدهد. مثلا یکی با قدم زدن، یکی با در دست گرفتن یک خودکار و یکی دیگر هم با خوردن جرعه‌ای آب. شما می‌توانید در ارائه‌های مختلف با تمرین و تکرار این ترس را کاهش بدهید. پس از داوطلب شدن برای ارائه در کلاس هرگز غافل نشوید که همین قدم‌های کوچک می‌تواند شما را به بهترین سخنران‌ها و ارائه دهندگان تبدیل کند. موفق باشید.

 




:: موضوعات مرتبط: سخنرانی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رضالو
تاریخ : سه شنبه 3 تير 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
Farshid در تاریخ : 1394/5/5/1 - - گفته است :
سلام آیا تا کنون تجربه ی کار با بهترین سایت کسب در آمد ایران را داشته اید...


اگر پاسخ شما منفی است لطفا سری به این سایت بزنید و عضو شوید و بهترین را تجربه کنید.


باتشکر فراوان ، بهترین ها...


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: